בשני העשורים האחרונים לערך, מתקיים דיון ער בעולם הנדל"ן, לפחות בחלק שעוסק במבנים פרטיים או מסחריים קיימים, בשאלה האם נכון לפנות אל מתווכים או עדיף להסתמך על אתרי אינטרנט, האם יש עתיד בכלל לעולם של תיווך דירות ומשרדים כפי שהכרנו אותו.

בשביל לענות על השאלה, אנחנו נתייחס לכל הנושא של תיווך דירות בתל אביב שמדבר אל יותר אנשים. כשאנחנו רוצים למכור דירה היום, עומדות בפנינו שלוש אופציות, לפנות למתווך דירות שימכור אותה בשבילנו, לפרסם מודעה באינטרנט או לפרסם מודעה בעיתונות ובמקומות אחרים.

מבין שלושת האופציות, השלישית היא הכי פחות רלוונטית כי מרבית האנשים כבר לא מחפשים דירות בצורה כזו. האופציות הטובות ביותר הן תיווך או פרסום באינטרנט. למרות מה שאנשים נוטים לחשוב, הרי שתיווך דירות הוא אפיק הרבה יותר מהיר, נוח וקל עבורנו מאשר אפיק של מכירה דרך האינטרנט, אף על פי שאנחנו נדרשים לשלם בו יותר כסף.

כשאנחנו פונים אל מתווך דירות, הוא מבצע עבורנו את כל תהליך המכירה, הוא מפרסם את הנכס למכירה באתרי אינטרנט ובמקומות אחרים, הוא מציג אותו בפני לקוחות פוטנציאליים, הוא עורך ערב של בית פתוח בשביל לאפשר לאנשים להתרשם ממנו, הוא מנהל את המשא ומתן במקרים רבים.

מדובר על תהליך הרבה יותר מהיר וחסכוני, לפחות בכל מה שקשור לזמן. אנחנו לא צריכים להיפגש עם לקוחות, לא צריכים לקבוע איתם ולחכות להם, הכל מתבצע דרך המתווך. לנו אין חלק בזה.

כמו שציינו, זה עולה לא מעט כסף, שכן המתווכים לוקחים אחוז מסוים מגובה העסקה, תלוי בכמה נמכר הנכס, תוך כמה זמן הוא נמכר והאם המתווך עמד בתנאי ההסכם מהיבטים שונים. לא מדובר על אחוזים נרחבים, לרוב מדובר על אחוזים בודדים, אותם אגב אפשר להשתית כך או אחרת על הרוכש. לשם כך יש לעלות את מחיר הנכס כך שיכלול גם את האחוז שעלינו לשלם למתווך.

חשוב לשים לב, העלויות שאנחנו משלמים למתווך, מתקזזות בסופו של דבר עם מה שאנחנו נצטרך להוציא אם נעשה את המכירה בעצמנו, למשל, הוצאות של אובדן שעות עבודה, נסיעות וכדומה.